Oktagon rozjel byznys, který může vynést stovky milionů eur. Je to šílené, říká zakladatel
05.02.2025
Autor: Libor Kalous
Zakladatelé Oktagonu Pavol Neruda a Ondřej Novotný.FOTO: OKTAGON MMA
Organizace OKTAGON MMA uspořádala Oktagon 1 v prosinci 2016. Nyní máme rok 2025, co bude za pět, deset let, jaké má firma plány? Od velkých snů a nesmělých začátků se tato organizace propracovala mezi evropskou elitu, kterou vnímají i největší světoví hráči. Tím to ale v hlavách zakladatelů nekončí, jak vidí budoucnost Pavol Neruda? Odvážně, směle. A to přesto, že firma má velké náklady. "Naše měsíční režie je ve stovkách tisíc eur," řekl také v rozhovoru před turnajem v Düsseldorfu.
Je rok 2025 pro Oktagon tak trochu návratem do Česka a na Slovensko?
Ano. A domácí úkol chceme dobře zvládnout. Je to poučení z Anglie, že člověk má jedno penzum energie do čeho může vkládat. Jak se říká, co zaléváte, to roste. My jsme polévali Německo, Anglii a méně vody nám zůstalo na domácí scénu. Firma musí růst nějakým tempem, nejde najmout sto nových lidí, nalít do toho další peníze a pak budete moct trhy obsluhovat, takhle to nefunguje. Musíte růst správně, efektivně, abyste byli schopni dát tu lásku Čechům, Němcům a dále. Tohle nás Anglie naučila.
Prodeje lístků, placené přenosy, sponzoři, partneři a také televizní práva. Jak to máte s RTL, o jak významný kontrakt jde pro vás?
RTL je u nás začátek velké změny. Je to někdo, koho v Německu strašně uznávají. RTL dá na ten sport palec nahoru, že je v pořádku, je to bezpečné. Razítko. Tohle je cesta.
Co jste tedy uzavřeli za kontrakt?
Smlouva je na tři roky, což je přesně ta perioda, kdybychom měli masově narůst o miliony. Dvacet milionů lidí bude vědět, kdo jsme. Tohle by bylo perfektní. Za tři roky pak může jít s RTL o stomilionovou smlouvu. A to zní šíleně. Oni v Německu zaplatí za házenou 500 milionů eur a za 100 milionů nakoupili práva za patnáctiminutové highlighty. Když my provedeme v dalších letech správné kroky, tak další smlouva by mohla být ve stamilionech eur.
A nyní je kontrakt s RTL jak velký ve vašem koláči příjmů?
Jsou to největší televizní práva, jaká jsme prodali. A po Tipsportu to je největší zdroj, pokud se nepletu.
Sníte o tom, že třeba za tři roky přijde smlouva na 300 milionů eur?
V to doufám (úsměv).
Jste z toho nervózní?
Můj pocit je, že to konečně budeme moct roztočit. Stále vymýšlíme nové věci, investujeme, chceme být lepší, jít dál, ale je tam limitovaný rozpočet. Přiznám se, že zvenku by se mi nechtělo věřit, že to, co děláme, je tak finančně náročné. Naše měsíční režie je ve stovkách tisíc eur. Nemáme turnaj, je srpen, přesto musíme tyto peníze zaplatit. Na jiných turnajích musíme vydělat na měsíce, kdy nejsou turnaje, je to šílené. Rosteme, ano, ale s takovými penězi bychom to mohli rozjet. Dejte nám je a roztočíme divadlo, že to bude nezastavitelné.
A německý trh je trefa do černého, větší a bohatší, takže blíže k roztočení divadla…
Přesně. Příjem z reklamy, od partnerů, od sázkových kanceláří. Možná se to ani neví, ale platíme logisticky-právní skupinu, která pracuje na tom, aby se toto opatření změnilo, protože v Německu se nemůže na MMA sázet. Pro nás by to znamenalo další miliony. Moje představa je, že za tři roky vyspějeme tak, že pro Evropu uděláme ještě stomilionový kontrakt s Netflixem. Trh televizní zábavy se strašně mění, v Německu je velký propad od inzerentů do televizí. Netflix nakoupil Jakea Paula, wrestling a bude to jen růst. Tohle je naše příležitost.
Pak je tu ale konkurence…
Začne se valit, jsme na to připraveni. Tohle jsme se už naučili v Čechách a na Slovensku. Přijde "XFN, RFA". Čím jsme větší, tím je větší i rival. V dnešním světě to je asi KSW, které proti nám brojí, my si ho nějak nevšímáme. Možná GFL, to je projekt s obrovským otazníkem. Pokud za tím není někdo, kdo má dvě miliardy dolarů během čtyř let, tak nemohou přežít. Možná ty peníze mají, nevím. My pozdvihneme bojové sporty v Německu a začnou vznikat Clashe, zápasy celebrit, tohle se tady stane a my tomu budeme muset čelit.
Jak?
My máme v sobě show a zábavu. Možná si každý nevzpomene, ale my jsme byli první, kdo dělal takové zápasy, třeba Benko vs. Laky. Víme, že tohle máme rádi a musíme v tom být v Německu trochu lepší, takové projekty tady chceme dělat, abychom byli stále domovem zábavy, přitom si stále ale drželi sportovní cestu.
Který trh vám nyní více vydělává - Německo, Česko, Slovensko?
Německo asi trochu více, ale bude to u sebe, protože v Německu jsou vyšší náklady. Více lístku Německo, RTL, v Česku je zase více partnerů, haly jsou plné, je to podobné, ale Německo je o něco více a mělo by ještě růst.
Kde je těžší vyprodat stadion?
V současnosti to je v Česku. Myslím si, že lidi mají méně peněz, byla tu velká inflace. Člověk je zvyklý na nějaké utrácení, dojíždí a najednou to začne nevycházet a nemůžete si dovolit tolik věcí. I tohle je faktor, který lidi ovlivňuje, k tomu je hodně turnajů a u nás je přemíra bojových organizací.
Tři základní trhy máte pro rok 2025, co roky následující?
Lépe si vše připravit. Základ je být silný v Německu, to je dobrá startovací čára, to je síla. Bylo by super mít smlouvu s Netflixem, HBO MAX, Prime. Pak oni vás tlačí, pak můžete růst všude, pokud uděláte jazykové mutace.
Samotný úspěch v Německu nestačí?
Neznamená, že když uděláte perfektní práci v Německu, že si toho někdo všimne ve Francii, Itálii. Komunita si toho všimne, ale tohle nestačí na start v nové zemi. Máme plán jít dále, dává smysl Francie, Španělsko, ale obě země mají své problémy. Pak jsou další země. Chceme udělat dobrou práci a věříme, že nás to někam přitáhne. Umím si představit, že když se povede Will Fleury, tak se může stát velkou hvězdou v Irsku, pak by mělo smysl udělat jeden turnaj i tam.
A co Polsko?
Nekoukáme tímhle směrem. Ten trh je saturovaný, je tam KSW, FAME. Neumím si to nyní představit.
Co Spojené arabské emiráty?
Občas nás někdo osloví z této strany světa, ale vždy to velmi rychle skončilo. My ještě nejsme globální brand. Pokud půjdeme do Emirátů, Saudské Arábie a budeme mávat vlajkou Oktagonu, tak nebudou vědět, kdo jsme, UFC rozumí. Udělat náš cirkus tam by bylo hodně složité, abychom přitáhli plnou halu. Když řekne nějaký šejk, postavte event pro čtyři tisíce lidí, tak to zvládneme, ale osm tisíc lokálních fanoušků? Je to i o jejich zápasnících, show, médiích. Je to daleko složitější, než se může zdát.
Na kolik let dopředu máte plány?
Už plánujeme méně do dálky. Víme, kde chceme být za deset let, což je formule 1 MMA. To je třeba deset zemí v Evropě. Třeba čtyřikrát za rok v Německu, Česku a pak jinde po jednom turnaji. Myslím, že by to bylo do dvaceti turnajů za rok. Nad dvacet je to už složité pro fanoušky zkonzumovat. Vidím to tak na osmnáct, dvacet je už možná moc. Takhle si to představuju. K tomu po celé Evropě Oktagon café, Oktagon gymy, žít s Oktagonem ve svém městě. To je ultimátní vize. Trh se strašně rychle mění. Plánujeme na tři roky, to má reálný smysl, abychom se posunuli o parník dopředu.
Co je vrchol?
Umím si představit, ale aby to nevyznělo moc ambiciózně, ale když se na to ptáte, tak že by firma měla miliardovou hodnotu. To ale neznamená, že ty peníze jsou doma v ledničce. Pokud by tady ta hodnota byla, bylo by to super, že ten sport je už fakt velký, lidi jsou v týmu perfektně zaplacený, bojovníci perfektně zaplacený a v sobotu večer Evropa sleduje Oktagon, miliony lidí sledují Oktagon.
A pak někdo přijde po dvaceti letech práce, že vás koupí, je to možnost?
Všechno má svoji cenu. Musel by to být někdo, kdo by firmu také posunul. Myslím, že tu jsou dva způsoby. Třeba někdo do toho s námi vstoupí. Zajímaví by byli třeba finančníci, kteří za tím vidí šanci, chtěli by podíl, dobrou investici. Druhá je firma, gigant ve sportovní zábavě, která dělá největší světové eventy. Oni pokukují po dobré značce, oni by mohli využít svoji velikost a pousnout produkt dále. Je to firma, která není úplně nepodobná firmě, která kupovala UFC. Konkurentovi se to povedlo, tak podle mě asi něco takového hledají. Baví se i s námi, ale není to tak, že bychom Oktagon prodávali, byli daleko v jednáních. Tohle se ale může stát, že přijde know-how. Byl bych radši, kdyby přišel někdo, kdo dá přidanou hodnotu, nejde jen o peníze.