Sport pod drtivou vládou sociálních sítí. Pořád jsem v první řadě zápasník, stojí si za svým Pešta
Trénink - fotka, zápas - fotka, motivační citát, jídlo - fotka, výlet - fotka. Vše hrnout na sociální, ty jsou nedílnou součástí většiny lidí. Svůj díl patří také sportovcům. Zápasníci MMA nejsou výjimkou. Pro některé to je další zdroj příjmů, i když je to třeba nebaví, vědí, že tohle je jedno finanční chapadlo chobotnice. Dále tu jsou výplaty za zápasy a sponzoři. Ne všem ale sociální sítě sedí, baví je. Jedním z nich je druhý Čech v UFC Viktor Pešta, dnes zápasník organizace OKTAGON MMA.
"Není mi to přímo vyčítáno, ale upozorňuje mě na to více lidí, že bych se měl více věnovat sociálním sítím a více přispívat. Chápu, že je to pro mě taková nutnost. Pokud bych se nepotřeboval prezentovat, tak to asi nebudu dělat vůbec. Nemám to tak, že bych měl radost, že sklízím lajky. Dělám to, protože to nějaký lidi zajímá, chtějí vidět můj život, tak tam něco dávám, ale na druhou stranu si myslím, že člověk by neměl trávit svůj život tím, že čumí do telefonu. Nechci úplně jít tím příkladem, lidi k tomu vést, že tam budu furt něco dávat a tlačit," rozpovídal se Pešta v rozhovoru na Sport5 v K.O. magazínu.
Pešta má na facebooku 33 800 sledujících, na instagramu 21 500. Jak si stojí proti jiným českým a slovenským zápasníkům?
Jiří Procházka: 69 500 - 122 000
Karlos Vémola: 21 200 - 277 000
Attila Végh: 13 500 - 373 000
David Dvořák: 9200 - 36 100
David Kozma: 8700 - 70 400
Machmud Muradov: 32 200 - přes 1 000 000
Michal Martínek: 3650 - 45 500
Lucie Pudilová: 7700 - 31 700
Gábor Boráros: 12 850 - 167 000
Někteří využívají specialisty, kteří budují značku sportovců. Tohle ale není Peštův příklad. „Mohl bych mít marketingový tým, který by to dělal za mě, to je možnost, také mi to bylo nabízeno několikrát, ale v momentě, když to za mě přebere marketingový tým, tak začne vytvářet nějaký můj mediální obraz, aby měl příspěvek hodně lajků, sdílení. Musí tam být tohle a tohle, musí být taková fotka, musíš napsat tohle. Ale to už nejsem já, to je produkt, který se dobře prodává. Asi bude mít víc fanoušků, ale nebudou to moji fanoušci, budou to fanoušci marketingového produktu,“ dal Pešta svůj pohled na dnešní fenomén sociálních sítí.
Pokud budeme brát v úvahu české zápasníky, kteří byli v UFC, není na tom Pešta špatně. Pokud se podíváme na facebook, více sledujících má jen Jiří Procházka. Pokud se podíváme na sledující na instagramu, zde je na opačném konci. Absolutní odskok má český Uzbek Machmud Muradov, který má statisíce sledujících ze země svého původu.
„Kdybych to přepočítával na peníze, mohl bych si říct víc od sponzorů. Kecal bych, kdybych řekl, že nepoužívám sociální sítě, používám je. Sleduju spoustu lidí, ale nemyslím si, že to je to nejdůležitější, že by to mělo být první a poslední. V dnešní době je skoro důležitější, kolik má kdo followerů a lajků, než jaké má výsledky v zápasech, to mi přijde trochu divný. Pořád jsem v první řadě zápasník,“ stojí si za svým Pešta.
Ve studiu Sport5 byl s českým zápasníkem také jeho trenér a kamarád Jiří Mamut Paluska, člověk, kterého sociální sítě totálně minuly. Ve svých dvaačtyřiceti letech nemá zájem. I proto je jeho pohled odlišný proti masám.
„Když si najmete tým lidí, tak lidi následně sledují vytvořený produkt. Kolikrát ten zápasník ani neví, co tam dávají, ten si to někdy přečte až potom. Když už se lidi potřebují šťourat v sociálních sítích, chtějí sledovat soukromí jiných lidí, pokud má někdo takovou úchylku, tak chtějí nejspíš vidět jeho život. Já sociální sítě nemám a nikdy je mít nebudu. Když už přistoupíme na hru, že doba je taková a ráno, když jde někdo do kanclu, kde musí osm hodin sedět na zadku, ale má dost času, tak by mi přišlo fér, aby sledoval opravdu toho člověka, aby to nebyl tým odborníku, který to dotáhl na nějaké číslo.“